Czym jest modlitwa i jak ja wykonywać
Modlitwa jest jednym z podstawowych 5 ciu filarów islamu.
Należy więc do najważniejszych praktyk religijnych, które
muzułmanie wykonuja obowiązkowo 5 razy dziennie.
Modlitwa jest pierwszą rzeczą, jaką Nakazał nam Bóg, oraz będzie rozliczana jako pierwsza w Dniu Sądu; stąd powinna przez nas być ona jak najdokładniej jak i o odpowiednim czasie- wykonana.
Modlitwa zbliża nas do Allah/Boga Jedynego, jest rozmową z Nim, dzieki której umacniamy naszą wiarę i polepszamy zachowanie. Chroni nas od złego i zepsucia, oraz zapewnia szczęście i pokój ducha..
5 obowiązkowych modlitwa dnia to:
ASR 4 rakaty- od popołudnia (gdy kończy sie pora duhr) aż do przed zachodem słońca.
MAGRIB 3 rakaty- tuż po zachodzie słońca, ale zanim jeszcze zrobi się ciemno.
ISZA 4 rakaty- modlitwa nocna, jej pora zaczyna się, kiedy już jest całkiem ciemno i trwa do połowy nocy.
Żadna modlitwa nie zostanie przyjęta, jak tylko po oczyszczeniu się
2. Rąk do łokci
Umar (niech Allah się z niego Raduje) przekazał, że Wysłannik Boga (ﷺ) powiedział:
“Ktokolwiek wykonuje ablucję (łudu) i wykona ją dokładnie- pełną, potem wyrecytuje
2.
„Kluczem modlitwy jest czystość, natomiast jej początkiem jest takbir, a końcem taslim”. [Tirmidhi]
Każdy czasem popełnia błędy, nawet podczas modlitwy. a sunna proroka Mohammeda pzn, jasno określa co powinniśmy wtedy zrobić. W razie pomyłki, kiedy na przykład coś do danej modlitwy dodamy, czy wypowiemy taszahud tam, gdzie nie powinniśmy, lub zapomnimy czegoś wypowiedzieć, pomylimy sie podczas recytacji, lub wykonamy za dużo rakatów (cykli) albo nzapomnimy/ pogubimy się w ilości rakatów jakie już wykonaliśmy itd. wtedy na sam koniec modlitwy- tuż przed wypowiedzeniem 'salamu aleykum ła rahmatulilah' (lub zaraz po- jak kto woli- ale przed wstaniem z podłogi) robimy dodatkowe dwa pokłony do ziemi - sudżud (tak, jak podczas modlitwy, na obrazkach nr 6-8).
Najlepiej jest wykonywać je w ich wczesnym czasie, natomiast modlitwę Isza opóźnić.
ablucją, inaczej łudu- z mniejszej nieczystości, lub kąpielą, inaczej ghusl -z większej nieczystości, bowiem Wysłannik Boga pzn, powiedział:
„Żadna modlitwa nie jest przyjęta bez oczyszczenia się"
Sahih Muslim
Oczyszczenie przed modlitwą jak i modlitwa tak naprawdę są po to, aby wymazać nasze grzechy, i ochronić nas od zła i szpetoty..
Dowodem jest przekazany przez
Abu Hurajrę hadis, w którym Prorok pzn, powiedział:
„ Jak sądzicie, gdyby obok drzwi któregoś z was płynęła
rzeka, w której wykąpałby się on pięć razy dziennie - czy
pozostałoby na jego ciele coś z brudu? Nie, Wysłanniku
Boga-odpowiedzieli. Wysłannik pzn, rzekł: Podobnie
jest z pięcioma modlitwami, przez które Allah Wymazuje
grzechy" Bukhari
Wykonanie łudu (ablucji) oraz inne metody oczyszczania
Łudu polega na rytualnym obmyciu wybranych części ciała. Woda, którą wykorzystuje się do ablucji powinna być czysta i świeża; bez zmian w swojej barwie, smaku, czy zapachu. Umycie każdej części jednokrotnie jest obowiązkiem, podczas gdy- dwa i trzy razy- jest potwierdzoną sunną.
Wyróżniamy dwa rodaje łudu: podstawowe, czyli to podane w Kor'anie, oraz drugie- tak zwane pełne, czyli to, które przekazał nam prorok ﷺ w hadisach.
Podstawowe łudu, zgodnie z wersetem:
"O wy, którzy wierzycie! Kiedy stajecie do modlitwy, to obmyjcie wasze twarze i ręce aż do łokci; przetrzyjcie lekko wasze głowy, a nogi myjcie - aż do kostek..."
Koran 5:6
to umycie jeden raz:
1. Twarzy2. Rąk do łokci
3. Przetarcie głowy
4. Stopy do kostek
Takie łudu jest jak najbardziej ważne, i może być wykonywane gdy nie mamy czasu, lub z jakiegokolwiek innego powodu. Sam prorok ﷺ czesto taką ablucje wykonywał (np do modlitwy, recytacji koranu, gdy budził sie w nocy, itp; prorok ﷺ zawsze starał sie mieć ważną alblucję, nawet jeśli robił dikr, dua czy odpowiadał na salam). Natomiast jesli muzułmanin/ka chciałby, aby Allah otworzył mu Obiecane wszystkie bramy raju, to powinien skusić sie o wykonanie łudu tzw. pełnego.
“Ktokolwiek wykonuje ablucję (łudu) i wykona ją dokładnie- pełną, potem wyrecytuje
(następującą) suplikację:
‘Zaświadczam, że nie ma boga (godnego czci) jak tylko Allah Jedyny Który
Nie Ma Partnera; i zaświadczam, że Mohammed jest jego sługą i wysłannikiem’
zostaną mu otwarte bramy Raju.”
‘Zaświadczam, że nie ma boga (godnego czci) jak tylko Allah Jedyny Który
Nie Ma Partnera; i zaświadczam, że Mohammed jest jego sługą i wysłannikiem’
zostaną mu otwarte bramy Raju.”
w innych przekazach: “Zostanie mu otwartych 8 bram
Raju i będzie on mógł wejść przez którą z nich zechce.” Muslim 234, 45
Raju i będzie on mógł wejść przez którą z nich zechce.” Muslim 234, 45
Łudu takie wykonuje się następująco:
- Wyraź w sercu, intencję dokonania łudu do modlitwy; zalecane jest też wypowiedzenie: Bismillah (w Imię Boga/Allah). Uwaga, bez wypowiedzenia tego zwrotu- Twoje łudu nadal będzie ważne, aczkolwiek ‘bismillah’ wskazane jest przed rozpoczęciem każdej czynności. Intencja jest tu bardzo ważna, jako że każdy czyn będzie rozliczany wg. jego intencji, stąd powinniśmy mieć ją czystą jako oczyszczenia do np wykonania modlitwy, a nie z innego powodu, jak umycie brudnych rąk itp
- Umyj dłonie (do nadgarstków, również pomiędzy palcami)- trzy razy
- Wypłucz jamę ustną, garścią wody - trzy razy
- Wypłucz nos garścią wody, wciągając ją (prawą ręką) i wydmuchując (lewą ręką)- trzy razy
- Umyj obszar twarzy od czoła do kości podbródka, oraz od jednego ucha, do drugiego- trzy razy.
- Umyj prawą, a następnie lewą rękę do łokci (obszar od koniuszków palców, wraz z dłońmi aż do łokcia, łącznie z samym łokciem)- trzy razy
- Przetrzyj całą głowę, dwoma rękoma, zaczynając od przodu głowy, aż do karku i z powrotem- raz (kobieta ma ułatwienie i przeciera od przodu głowy, do końca korzeni włosów na głowie(do początku karku)i nie musi przecierać całej długości włosów).
- Przetrzyj zwilżonymi palcami wskazującymi, środek obu małżowin usznych (wewnątrz ucha) jednocześnie przecierając kciukami płatki i tył uszu.
- Umyj stopy- najpierw prawą, potem lewą- wraz z kostkami, pamiętając o umyciu pomiędzy palcami- każdą trzy razy.
Umycie każdej części 3 razy, jest lepsze niż 2 razy, natomiast dwa razy- lepsze niż umycie jeden raz; Natomiast jeden raz jest wystarczające, aby łudu było ważne i zgodnie z sunną proroka pzn, jako, że on pzn wykonywał czasami jedno powtórzenie, czasami dwa razy, a innym razem trzy powtórzenia (hadisy sahih Bukhari i Muslim).
Pamiętaj o tym, aby robiąc łudu, nie marnować wody i zużywać jej jak najmniej (prorok robił łudu używając tyle wody, ile mieści się w dłoniach złożonych w miseczkę- mudd co daje w przybliżeniu ok poł litra wody). Łudu musi być jednak wykonane w ciągłości, tak aby jedna część nie zdązyła wyschnąć, zanim umyjemy inną; oraz w dokładnej kolejności, to znaczy, że nie wolno nam mieszać i umyć np nóg przed twarzą itp. Jest to bardzo logiczne i ma swoje podparcie np w naszej higienie, ponieważ robiąc łudu w misce (wiem wiem, obecnie mamy nadmiar wody, ale pamiętajmy, że nie każdy tak ma, jak i nie będzie tak zawsze, nawet już teraz są potwierdzone obawy, że pewnego dnia zabraknie nam dostatku tej wody i będzie jej mało- stąd rządy nawołuja do oszczędności juz dziś)stąd robiąc łudu w misce, z pewnością higieniczniej jest umyć twarz przed nogami:P
Jeśli chodzi o mycie najpierw prawej strony, nie ma to żadnego związku z zabobonami (jak mówia niektórzy doszukujący się czegokolwiek wręcz, by tylko poniżyć islam) a jest to czyste naśladowanie proroka pzn, który wszytsko lubił robić zaczynając od prawej strony, a że łudu nakazane nam zostało przez niego w takiej formie, jaką wykonywał ją on sam pzn, to nie mamy tu wolnej ręki, jeśli chodzi o sunnę i kto chce ją wykonywać, ten powininen zachować też kolejność pierwszeństwa prawej strony, a czemu prawa strona to tylko możemy się domyślać, aczkolwiek nic nam po tym.. tylko prorok pzn (bo on tak preferował) i Allah (bo Bóg Wie wszystko co w sercach ludzkich) Wiedzieli czemu prawa strona:))
My wiemy, że anioł, który zapisuje dobre uczynki jest po prawej stronie, a ten co zapisuje złe po lewej, ale nie mamy co sobie sugerować, ponieważ prorok pzn nie powiedział nam dlaczego robi łudu od prawej strony, on poprostu wszystko robił zaczynając od prawej strony. Natomiast my- w sprawach innych, niż pokazane dokładnie przez samego proroka- łudu (dla tego kto chce kopiować sunnę) czyli takich jak np czesanie włosów, ubieranie butów i innych czynności, mamy wolny wybór i nic sie nie stanie, jeśli nie zaczynamy tych czynności od prawej strony- jak robił to prorok pzn, jako że hadisy informują nas, o tym, że on tak robił, jednak nie nakazuja nam tego samego. Stąd każdy robi, jak chce, ponieważ nie są to kewestie czysto religijne, tzn dotyczące wykonywania aktów czci, których nie możemy sobie akurat zmieniać, a musimy naśladować, tak jak zostały podane w autentycznych przekazach.
To samo łudu może być wykorzystane do wielu modlitw (nie trzeba go wykonywać przed każdą modlitwą, o ile oczywiście, się go nie utraci). Wymagane jest powtórzenie łudu przed modlitwą, jeśli nastąpiło oddanie moczu, wypróżnienie, puszczenie wiatru i utrata przytomności.Jeśli chodzi o mycie najpierw prawej strony, nie ma to żadnego związku z zabobonami (jak mówia niektórzy doszukujący się czegokolwiek wręcz, by tylko poniżyć islam) a jest to czyste naśladowanie proroka pzn, który wszytsko lubił robić zaczynając od prawej strony, a że łudu nakazane nam zostało przez niego w takiej formie, jaką wykonywał ją on sam pzn, to nie mamy tu wolnej ręki, jeśli chodzi o sunnę i kto chce ją wykonywać, ten powininen zachować też kolejność pierwszeństwa prawej strony, a czemu prawa strona to tylko możemy się domyślać, aczkolwiek nic nam po tym.. tylko prorok pzn (bo on tak preferował) i Allah (bo Bóg Wie wszystko co w sercach ludzkich) Wiedzieli czemu prawa strona:))
My wiemy, że anioł, który zapisuje dobre uczynki jest po prawej stronie, a ten co zapisuje złe po lewej, ale nie mamy co sobie sugerować, ponieważ prorok pzn nie powiedział nam dlaczego robi łudu od prawej strony, on poprostu wszystko robił zaczynając od prawej strony. Natomiast my- w sprawach innych, niż pokazane dokładnie przez samego proroka- łudu (dla tego kto chce kopiować sunnę) czyli takich jak np czesanie włosów, ubieranie butów i innych czynności, mamy wolny wybór i nic sie nie stanie, jeśli nie zaczynamy tych czynności od prawej strony- jak robił to prorok pzn, jako że hadisy informują nas, o tym, że on tak robił, jednak nie nakazuja nam tego samego. Stąd każdy robi, jak chce, ponieważ nie są to kewestie czysto religijne, tzn dotyczące wykonywania aktów czci, których nie możemy sobie akurat zmieniać, a musimy naśladować, tak jak zostały podane w autentycznych przekazach.
Jeśli muzułmanin wejdzie w stan większej nieczystości ( spowodowanej ejakulacją, lub orgazmem z wypływem nasienia, zarówno podczas snu, jak i w stanie przytomności; dotyczy mężczyzny i kobiety; także penetracja, niezależnie od tego, czy wytrysk miał miejsce) powinien oczyścić się biorąc pełną kąpiel- Ghusl (w języku arabskim słowo ‘ghusl’ oznacza kontakt każdej części ciała z wodą, i tym jest też sama ghusl- zmoczeniem/wymyciem całego ciała). Kobiety powinny dodatkowo wykonać taką kąpiel, po zakończeniu miesiączki, czy krwawieniu po porodzie. Jeśli chodzi o ghuls, teraz mamy dostatek wody i jeśli ktoś wykąpie się pod prysznicem, czy zanurzy w wannie, a nie zrobi tego w 3 garściach wody (czyli ok 2-2.5 litra) to jego kąpiel nadal będzie ważna. Należy jednak pamiętać o oszczędzaniu wody, i nie tracić jej nadaremnie. Tutaj mamy wolniejsza rękę, niz podczas łudu, ponieważ hadisy podają nam jak robił tę kąpiel prorok pzn, jednak nie mamy przekazu od niego (jak podczas łudu) aby wykonywać ją tak samo. I tutaj każde umycie ciała, zmoczenie w całości- będize się liczyło,. A Allah Wie Najlepiej.
Aby wykonać Ghusl, tak jak robił to prorok pzn, należy:
- Wyrazić w sercu intencję do oczyszczenie się ze stanu większej nieczystości rytualnej
- Dobrze jest wypowiedzieć Bismillah (w Imię Allah) tak jak przed każdą czynnością- bez tego kąpiel nadal będzie jednak ważna, aczkolwiek traci się dodatkowe wynagrodzenie, za brak tego zwrotu przed jakąkolwiek czynnością.
- umyć dłonie 3 razy, potem umyć intymne części ciała
- dokonać kompletne łudu (takie jak do modlitwy) aczkolwiek ghusl bez takiego łudu, będzie nadal ważna (ale pozbawiona sunny, za która można dostać dodatkowe wynagrodzenie).
- polać wodą całe ciało, zaczynając od głowy, potem prawej, następnie lewej strony, pocierając ciało rękoma. Należy zwrócić szczególną uwagę, by woda dotarła wszędzie, także do skóry głowy, uszu, pępka, pomiędzy palce stóp itp.
Mężczyzna może użyć wody, w której wykąpała się kobieta i na odwrót. Dozwolona jest także wspólna kąpiel męża i żony (z użyciem wody z jednego naczynia).
Jeśli muzułmanin jest na pustyni, podróżuje, lub jest w miejscu, w którym nie ma dostępu do wody, bądź jeśli ma obawy, że woda może mu zaszkodzić (z powodu choroby)-może oczyścić się za pomocą naturalnej substancji, stanowiącej powierzchnię czystej ziemi, piasku, bądź kurzu (ze ściany, podłogi itp), czy innych substancji, należących do ziemi, jak, żwiru, kamieni itp. Taki rodzaj oczyszczenia do modlitwy, nazywa się Tajammum (oczyszczenie za pomocą ziemi/na sucho). Wykonuje się go, w następujący sposób:
- Wyrażenie w sercu intencji oczyszczenia się z mniejszej, lub większej nieczystości.
- Wypowiedzenie Bismillah (w Imię Allah) tak jak przed każdą czynnością, wspomniane wcześniej
Modlitwa składa się z dwóch, trzech, bądź czterech rakatów.
Rakat natomiast wykonuje się w następujący sposób:
Rakat natomiast wykonuje się w następujący sposób:
1.
Stań prosto zwracając się całym ciałem w kierunku Ka’aby w Mekce, z intencją (nijja) w
sercu, odmówienia danej modlitwy; podnieś obie (otwarte) ręce na wysokość uszu (lub ramion) i
powiedz: Allahu Akbar (Allah jest Największy)
Połóż dłonie prawą na lewej, na klatce piersiowej
2.
Wyrecytuj surę Otwierającą (Fatiha)
بسم الله الرحمن الرحيم . الحمد لله رب العالمين . الرحمن الرحيم . مالك يوم الدين . إياك نعبد وإياك نستعين . أهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين أنعمت عليهم غير لمغضوب عليهم ولا الضالين . ( سورة الفاتحة .
Bismi’llahi ar-rahmani ar-rahim. Alhamdulillahi rabbil`alamin. Ar-Rahmanii-r-Rahiim. Maliki jaumid’diin. Ij-jaka na`abudu ła ij-jaka nasta’in. Ihdina s-siratal-mustaqiim. Sirata-lladina an`amta`alejhim. Ghejril-maghdubi alejhim ła la d-daalliin.
Sura ta, może być przetłumaczona jak poniżej:
W Imię Boga Miłosiernego i Litościwego! Chwała Bogu, Panu światów. Miłosiernemu i Litościwemu. Królowi Dnia Sądu. Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc. Prowadź nas drogą prostą. Drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami; nie zaś tych, na których jesteś zagniewany, i nie tych, którzy błądzą.
بسم الله الرحمن الرحيم . الحمد لله رب العالمين . الرحمن الرحيم . مالك يوم الدين . إياك نعبد وإياك نستعين . أهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين أنعمت عليهم غير لمغضوب عليهم ولا الضالين . ( سورة الفاتحة .
Bismi’llahi ar-rahmani ar-rahim. Alhamdulillahi rabbil`alamin. Ar-Rahmanii-r-Rahiim. Maliki jaumid’diin. Ij-jaka na`abudu ła ij-jaka nasta’in. Ihdina s-siratal-mustaqiim. Sirata-lladina an`amta`alejhim. Ghejril-maghdubi alejhim ła la d-daalliin.
Sura ta, może być przetłumaczona jak poniżej:
W Imię Boga Miłosiernego i Litościwego! Chwała Bogu, Panu światów. Miłosiernemu i Litościwemu. Królowi Dnia Sądu. Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc. Prowadź nas drogą prostą. Drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami; nie zaś tych, na których jesteś zagniewany, i nie tych, którzy błądzą.
Po tej surze, zawsze powiedz amin (spełnij) w modlitwach czytanych na głos- głośno, a w modlitwach czytanych po cichu- cicho. Te wersety, jak i każde inne wersety z Koranu, muszą być recytowane w języku arabskim.
Następnie wyrecytuj fragment koranu. (Jeśli tego nie zrobisz, bo jeszcze nie umiesz, nic nie szkodzi- modlitwa ważna będzie dopóki wyrecytujesz podstawową surę-fatihę (podana powyżej))Jako dodatkową surę, możesz wybrać, jeden z krótkich rozdziałów, na przykład rozdział Ikhlas- Czystość Wiary:
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد * الله الصمد * لم يلد ولم يولد * ولم يكن له كفوا أحد
Bismillahi r-rahmani ar-rahim. Qul hułallahu ahad. Allahu ssamad. Lam jalid ła lam julad. Ła lam jakul lahu kufuł-an ahad.
W Imię Boga Miłosiernego i Litościwego
Mów: "On - Bóg Jeden, Bóg Wiekuisty!
Nie zrodził i nie został zrodzony! Nikt Jemu nie jest równy!"
Mów: "On - Bóg Jeden, Bóg Wiekuisty!
Nie zrodził i nie został zrodzony! Nikt Jemu nie jest równy!"
3.
Powiedz Allahu akbar wraz z wzniesieniem rąk na wysokość uszu (lub ramion);
Powiedz Allahu akbar wraz z wzniesieniem rąk na wysokość uszu (lub ramion);
4.
Pokłoń się w pasie (głowa i plecy w jednej linii). Trwaj chwilę w tej pozycji- zwanej Ruku (dłońmi obejmując kolana, pamiętając żeby łokcie nie dotykały boków ciała) i powiedz (po cichu)- trzy razy:
Subhana rabbijal-adhim (Wszelka Chwała Mojemu Panu, Wzniosłemu) x 3
Pokłoń się w pasie (głowa i plecy w jednej linii). Trwaj chwilę w tej pozycji- zwanej Ruku (dłońmi obejmując kolana, pamiętając żeby łokcie nie dotykały boków ciała) i powiedz (po cichu)- trzy razy:
Subhana rabbijal-adhim (Wszelka Chwała Mojemu Panu, Wzniosłemu) x 3
5.
Wyprostuj się z pokłonu wznosząc przy tym dłonie na wysokość uszu (lub ramion)
Podczas prostowania, wypowiedz:
Semi Allahu li man hamida (Allah Słyszy tego, który Go Wychwala)
Po wyprostowaniu wypowiedz:
Rabbana ła laka al-hamd [Panie nasz, Tobie (należy się wszelka)Chwała]
Dobrze jest po wyprostowaniu położyć dłonie na piersiach (na dołku), tak jak to się czyni podczas stania w modlitwie.
Powiedz Allahu akbar i wykonaj (tym razem bez wznoszenia rąk) pokłon do ziemi (sudżud) Semi Allahu li man hamida (Allah Słyszy tego, który Go Wychwala)
Po wyprostowaniu wypowiedz:
Rabbana ła laka al-hamd [Panie nasz, Tobie (należy się wszelka)Chwała]
Dobrze jest po wyprostowaniu położyć dłonie na piersiach (na dołku), tak jak to się czyni podczas stania w modlitwie.
6.
Wypowiedz trzy razy :
Subhana rabijja al’ala (Wszelka Chwała mojemu Panu, Najwyższemu) x 3
Po drugim pokłonie do ziemi (sudżud), powiedz Allahu akbar (bez wznoszenia rąk, dodatkowo przysiada się jak poprzednio (mając nogi pod sobą, opierając się na lewej nodze, wspiera się stopę prawej nogi na palcach zwróconych w kierunku kibla. Dłonie kładzie się na kolanach, a ręce na udach. Dłoń prawą ściska się w pięść( aby palec środkowy i duży zrobiły kółko) prostując palec wskazujący (jako znak monoteizmu) Powiedz pierwszą część taszahud’u (po cichu):
W tym czasie ręce nie mogą przylegać do boków ciała, brzuch nie może przylegać do ud, oraz łydki nie mogą przylegać do ud. Łokcie koniecznie nie mogą dotykać do ziemi. Pokłon sudżud musi być wykonany na 7 częściach ciała: czoło i nos, obie dłonie, kolana, palce stóp.
7.
Podnieś się do pozycji siedzącej (zwanej dżulus) i powiedz:
Rabbiighfir li (O Panie mój, przebacz mi)- powtórz minimum dwa razy.
Powstanie z pokłonu odbywa się następująco: odrywa się głowę od ziemi, wypowiadając przy tym Allah akbar (ale bez wznoszenia dłoni). Przysiada się na lewej nodze, a palce prawej stopy opiera się o ziemię, tak aby były skierowane w kierunku kibla (ka’aby); ręce i kładzie się na kolanach.
7.
Podnieś się do pozycji siedzącej (zwanej dżulus) i powiedz:
Rabbiighfir li (O Panie mój, przebacz mi)- powtórz minimum dwa razy.
Powstanie z pokłonu odbywa się następująco: odrywa się głowę od ziemi, wypowiadając przy tym Allah akbar (ale bez wznoszenia dłoni). Przysiada się na lewej nodze, a palce prawej stopy opiera się o ziemię, tak aby były skierowane w kierunku kibla (ka’aby); ręce i kładzie się na kolanach.
8.
Wykonaj drugi pokłon (sudżud) tak samo jak za pierwszym razem.
(mówiąc Allah akbar i nie podnosząc przy tym dłoni. Mówi się to samo, co w pierwszym pokłonie do ziemi).
Wykonaj drugi pokłon (sudżud) tak samo jak za pierwszym razem.
(mówiąc Allah akbar i nie podnosząc przy tym dłoni. Mówi się to samo, co w pierwszym pokłonie do ziemi).
To koniec Jedenego (pierwszego) Rakat’u.
Powiedz „Allahu akbar” , podnieś całe ciało do stania w wyprostowaniu (pozycji
Qijjam) i zaczyna się drugi rakat modlitwy; powtórz więc raz jeszcze opisany
cykl od 1 do 8 (czyta się Fatiha i inny fragment Koranu, potem pozycje: ruku, sudżud, dżulus i sudżud)
9.Po drugim pokłonie do ziemi (sudżud), powiedz Allahu akbar (bez wznoszenia rąk, dodatkowo przysiada się jak poprzednio (mając nogi pod sobą, opierając się na lewej nodze, wspiera się stopę prawej nogi na palcach zwróconych w kierunku kibla. Dłonie kładzie się na kolanach, a ręce na udach. Dłoń prawą ściska się w pięść( aby palec środkowy i duży zrobiły kółko) prostując palec wskazujący (jako znak monoteizmu) Powiedz pierwszą część taszahud’u (po cichu):
التحيات لله و الصلوات و الطيبات السلام عليك أيها النبي ورحمة الله و بركاته. السلام علينا و علي عباد الله الصالحين . أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمد عبده و رسوله
At-tahijjatu lillahi łassalałatu łat-taijjibat. Assalamu alaika ajjuhannabijju ła rahmatullahi ła barakatu assalamu alajna ła’ala’ibadillah –is salihiin. Asz-hadu an la ilaha illa llah ła aszhadu anna Mohammaden abduhu ła rasuuluh
Cała cześć, wszystkie modlitwy, i cała świętość- należą się wyłącznie Bogu. Pokój z tobą o Proroku i Miłosierdzie oraz Błogosławieństwo Boże. Pokój nam wszystkim i wszystkim prawdziwym sługom bożym. Wyznaję, iż nie ma Boga oprócz Allah i wyznaję, że Mohamed jest Jego sługą i Wysłannikiem.
Jeśli wykonujesz więcej niż dwa rakaty, podnieś całe ciało do stania w wyprostowaniu (pozycji Qijjam) i powiedz Allahu akbar wznosząc tym razem ręce do uszu (lub ramion); zacznij trzeci rakat modlitwy; potem czwarty (jeśli modlitwa ma cztery rakaty) który wykonaj tak, jak rakat drugi, wypowiadając pierwszą część taszahud’u. Następnie na koniec (po jednym, 2-ch, 3-ch lub 4-ch rakatach) wypowiedz drugą część taszahud’u:
اللهم صل علي محمد وعلي آل محمد كما صليت علي إبراهيم وعبي آل إبراهيم وبارك علي محمد وعلي آل محمد كما باركت علي إبراهيم وعلي آل إبراهيم انك حميد مجيد
Allahumma salli’ala Muhammedin ła’ala ali Mihammedin kama sallejta ala Ibrahim ła’ala ali Ibrahim, ła barik ala Mohammedin ła’ala ali Muhammedin kamma barakta ala Ibrahim ła’ala ali Ibrahim, innaka hamidun majiid
O Allah, Miej Litość nad Mohamedem i rodziną Mohameda, tak jak Miałes Litość nad Abrahamem i rodziną Abrahama. O Allah, Pobłogosław Mohameda i rodzinę Mohameda, tak jak Pobłogosławiłeś Abrahama i rodzinę Abrahama. Zaprawdę, Ty jesteś najbardziej Wychwalony, Wysławiony!
Zakończ modlitwę, zwracając głowę wprawą stronę, mówiąc:
السلام عليكم ورحمة الله (Assalamu allejkum ła rahmatullah) Pokój z Tobą i Miłosierdzie Allah; potem skieruj głowę w lewo i powiedz to samo.
Tutaj modlitwa się kończy.„Kluczem modlitwy jest czystość, natomiast jej początkiem jest takbir, a końcem taslim”. [Tirmidhi]
Wszystkie poniższe sury z Koranu, jak i inne wersety, musza być recytowane w języku arabskim. [uwaga- po arabsku, nie dlatego, że Allah nie Rozumie w innym języku- jak coniektórzy sobie podpowiadają ośmieszając własny zmysł analizowania i logicznego myślenia- ale dlatego, że koran recytuje się zawsze w oryginale (czyli po arabsku), a każde tłumaczenie byłoby ułomne i wybrakowane]
Poniżej kilka krótkich sur:
Poniżej kilka krótkich sur:
Al-Kawthar (108)
سورة الكوث
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا أعطيناك الكوثر * فصل لربك وأنحر * إن شانئك هو الأبتر *
Bimillahir rahmanir rrahiim
Inaa a’tainakal kawthar
Fa salli lirobbika łanhar
Inna shani-aka hułal abtar
Znaczenie w polskim tłumaczeniu:
Zaprawdę, Daliśmy Tobie [Mohamedzie] Kautar [rzeka w Raju]
Módl się więc do twego Pana i ofiaruj [tylko Jemu]
Zaprawdę, ten, kto ciebie nienawidzi - będzie odcięty.
[od wszelkiego dobra w tym i przyszłym świecie]
Al-Mà’un (107)
سورة الماعون
بسم الله الرحمن الرحيم
أرءيت الذي يكذب بالدين * فذلك الذي يدع اليتيم * ولا يحض علي طعام المسكين * فويل للمصلين * الذين هم عن صلاتهم ساهون* الذين هم يراءون * و يمنعون الماعون *
Bismilahir rahmaniir rahiim
Ara’ aital ladhi jukadhdhibu biddin
Fadalikal ladhi jadu’ul jatim
Ła la jahuddu ala ta amil miskin
Fałailul lil mussallin
Alladhina hum ‘an salatihim sahun
Alladhina hum jura łun
Ła Jamna unal ma un
Znaczenie w polskim tłumaczeniu:
Czy widziałeś tego, który za kłamstwo uważa religię?
To jest ten, który z pogardą odpycha sierotę
Który nie zachęca do nakarmienia biednego
Biada modlącym się
Którzy są niedbali w swoich modlitwach.
Którzy tylko chcą być widziani,
A odmawiają wspomożenia
[Al-Ma’un- małych życzliwości, drobnych potrzeb życiowych]
Quraish (106)
سورة قريش
بسم الله الرحمن الرحيم
لإيلف قريش *إلفهم رحلة الشتاء و الصيف * فليعبدوا رب هذا البيت * الذي أطعمهم من جوع و أمنهم من خوف *
Bismillahir rahmanir rahiim
Li ilafi Qureisz
Ilafi-him rihlata-szita-i łas seif
Falja’budu robba hathal beit
Allathi at’amahum min juu’ił
Ła amanhum min khałf.
Znaczenie w polskim tłumaczeniu:
Dla zgody Kurajszytów
Dla zgody ich w podróżowaniu zimą i latem
Niech oni [więc} czczą Pana tego Domu
Który ich nakarmił, kiedy byli głodni,
i zapewnił im bezpieczeństwo, kiedy byli w strachu.
Al-Fil (105)
سورة الفيل
بسم الله الرحمن الرحيم
ألم تر كيف فعل ربك بأصحاب الفيل * ألم يجعل كيدهم في تضليل * وأرسل عليهم طيراً أبابيل * ترميهم بحجارة من سجيل * فجعلهم كعصف مأكول *
Bismillahir rahmanir rahiim.
Alam tara keifa fa’ala robbuka bi as-habil fil
Alam jadż’al keidahum fi tad-lil
Ła arsala alejhim tairan ababil
Armihim bihidżaratin min sidżdżil
Fa dża alahum ka’asfin ma’kul.
Znaczenie w polskim tłumaczeniu:
Czy nie widziałeś [O Mohamedzie] jak postąpił twój Pan z towarzyszami słonia?
Czy nie zniweczył ich podstępu?
Czy nie rzucił przeciwko nim ptaków lecących stadami,
Które obrzuciły ich kamieniami z palonej gliny?
I uczynił ich jak objedzone pole zboża.
Pośpiech unieważnia modlitwę, stąd należy starać sie wykonać ją w skupieniu, poświęcając chwilke na każdy ruch: Prorok zobaczył mężczyznę, który odmawiał modlitwę śpiesząc się i powiedział mu: „Wróć i zmów modlitwę, ponieważ nie pomodliłeś”. Po tym, jak mężczyzna w taki sam sposób ją (ponownie) wykonał, prorok nakazał mu ją (znów) powtórzyć. Mężczyzna rzekł: „Naucz mnie, o Wysłanniku Boga”, Prorok powiedział: „Skłoń się i odpocznij w ruku. Wstań i stań wyprostowany, potem pokłoń się i odpocznij w sudżud, następnie odpocznij siedząc”. [Bukhari i Muslim]
Jeśli podczas modlitwy, nagle zdamy sobie sprawę, że nie pamiętamy ile rakatów już wykonaliśmy, a ile nam pozostało- to należy założyć, że zrobiło się mniejszą liczbę z tych, pomiędzy którymi się wahamy (to znaczy, że jeśli nie jesteśmy pewni, czy wykonaliśmy już 3-rzy, czy 4-ry rakaty- to zakładamy, że zrobiliśmy 3-rzy i modlimy się wtedy 4-ty rakat; to samo jeśli wahamy się pomiędzy 2-ma i 3-ma; zakładamy wtedy, że mamy wykonane 2-wa i kontynuujemy 3-ci rakat) Dodatkowo na koniec modlitwy, wykonujemy wspomniane 2 pokłony za zapomnienie.
Jeżeli muzułmanin/nka nie jest w stanie stać podczas modlitwy obowiązkowej, może jak najbardziej pomodlić się siedząc. Jeżeli natomiast przyjęcie pozycji siedzącej- sprawia mu problem- może on leżeć na boku, lub przyjąć dogodną mu pozycję. Modlitwy nadobowiązkowe, cyzli tzw sunny- można wykonywać na siedząco, nawet jeżeli możemy bez problemu stać. Warto jednak miec na uwadze, iż traci się wtedy nieco na wynagrodzeniu, ponieważ prorok pzn powiedział:
„Modlitwa siedzącego człowieka, przyniesie mu połowę nagrody za modlitwę”.
W modlitwie należy wypowiadać poszczególne zwroty po arabsku, tak jak recytacja sury al-Fatiha -Sury Otwierającej w każdym rakacie modlitwy obowiązkowej i nadobowiązkowej; oraze ewntualne inne sury- muszą być w. arabskim. Fatiha jest obowiązkowa, zgodnie ze słowami proroka pzn, który powiedział: „Nie ma modlitwy ten, kto nie recytuje Sury Otwierającej (al-Fatiha)”. [Bukhari i Muslim] Oznacza to, że ten kto nie wyrecytuje sury Otwierającej, w każdym rakacie- nie odmówił w rzeczywstości modlitwy.
Należy tu nadmienić, iż wszelkie inne modlitwy duchowe, dua, suplikacje mogą być już wykonane w jakimkolwiek innym języku.
Po samej modlitwie należy wspominac Allah, wypowiedzieć przesłanie pokoju za proroka pzn i wtedy dopiero prosić/ robić dua o cokolwiek się chce i oczywiście w jakim języku się chce. Nie należy jednak zaraz po skończonej modlitwie, zczynać od próśb, zanim nie zrobi się dikru;ponieważ takie zachowanie jest bida'a (czymś nowym/naleciałością) i powinno być jak najszybciej skorygowane, na poczet wprowadzenia czystej sunny proroka pzn.
Allah/ Bog Jedyny Powiedział:
{(...)Kiedy jesteście bezpieczni, odprawiajcie modlitwę! Zaprawdę, modlitwa dla wiernych jest przepisana w oznaczonym czasie!} Kur'an sura 4, werset 103
{Proście o pomoc w cierpliwości i w modlitwie!
Zaprawdę, to jest trudna rzecz, ale nie dla ludzi pokornych,
którzy myślą, że spotkają swego Pana, i że do Niego powrócą} Kur'an sura 2, wersety 45-46
{Szczęśliwi są wierzący, którzy są pokorni w swoich modlitwach.}
Kur'an sura 23, wersety 1-2
Modlitwa zbliża nas do Allaha/Boga, co umacnia naszą wiarę i pomaga być lepszymi muzułmanami... lepszymi ludźmi..
Modlitwa osoby oczyszczającej się w sposób, jaki nakazał Allah i w jaki wyjaśnił nam Jego wysłannik pzn, jest jednocześnie oczyszczeniem z grzechów i złych uczynków... które popełniamy pomiędzy obowiązkowymi modlitwami w ciągu dnia. Nie jest więc tylko wyklepaniem niezrozumiałej formułki, czy wykonaniem mechanicznie kilku skłonów/ćwiczeń itp.. co potwierdza wiele autentycznych hadisów, w których prorok pzn, mówi, że zrobienie prawidłowo pełnego oczyszczenia się- łudu i następnie pomodlenie się- wymazuje przeszłe (mniejsze) grzechy; jest to więc naszą szansą na oczyszczenie kart, zdobycie wynagrodzenia, oraz ochronę przed karą i piekłem po śmierci.. nie należy też z tego choćby powodu wykonywać modlitwy w pośpiechu, bo samo wykonanie jej nie wystarczy.. musi być ona przecież jeszcze Zaakceptowana przez Boga w odpowiedniej części lub całości..
i Oby wszystkie nasze modlitwy zostały zaakceptowane w całości. amin
bzdury
OdpowiedzUsuńDo osoby komentujacej.Pani Renato a cóż dla Pani ciekawa jestem nie jest bzdura?hm niech zgadnę zjadanie co niedziele kawałka wafelka jakoby ciała Chrystusa w ogóle niewiem w jakim celu od uzurpatora,ktory uważa ze może rozgrzeszyć człowieka i odpuścić mu malo tego owe grzechy i to jeszcze takie herezje w imię Boga.aha i jeszcze ta brudna woda również przez niego "poswiecona"...i tu kochana dopiero należałoby zastanowić sie i zapytać co tak na prawdę jest bzdura.z całym szacunkiem.
UsuńZgadza się, bzdury, wymysły beduińskie z VII w. Akurat Bogu są potrzebne muzułmańskie bicie czołem 5 razy dziennie + recytowanie wierszyków po arabsku.
UsuńSama myśl że Bóg czegoś od nas potrzebuje jest absurdalna . Modlitwa jest darem Boga dla ludzi i nie ważne czy modlisz się w kościele czy w meczecie , ważne żeby zrozumieć że robimy to tylko dla siebie .
UsuńA do autorki tych przepięknych wskazówek dotyczących modlitwy-bardzo mi Pani ulatwila sprawę i wielkie dzieki w imieniu wszystkim wdzięcznych i poszukujących.niech PAN NASZ obdarzy Panią Blogoslawienstwem i pokojem.
OdpowiedzUsuńTe modlitwy są szatańskie
OdpowiedzUsuńPrecz z tymi szatańskimi bzdurami.
OdpowiedzUsuń@wszyscy hejterzy: Wasze słowa kiedyś do Was wrócą, bądźcie tego pewni.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Szukam informacji jak prawidłowo modlić się jako przyszła muzułmanka.
OdpowiedzUsuńJednak nurtuje mnie pytania dlaczego Salat/Namaz trzeba odmawiać po arabsku. Nie znam jeszcze tego języka. Wydaje mi się, że lepiej mówić w ojczystym języku (nawet jeśli będzie nie do końca perfekcyjne tłumaczenie) niż ewentualnie "kaleczyć" arabski, albo co gorsza powiedzieć coś innego niż się chciało.
😇❤️Bardzo pomocne. Niech Bóg Cię Błogosławi
OdpowiedzUsuńKazdy ma swoja wiare
OdpowiedzUsuńDla mnie Islam to spelnienie wiary
Piękna wiara chrześcijan i muzułmanów. Obyśmy wszyscy spotkali się w niebie😊
OdpowiedzUsuńBóg jest miłosierny
OdpowiedzUsuńOj biada tym którzy obrażają religię
Korzystałam z tych wskazówek kilka lat temu, uczyłam się modlitwy
Dziś mam wielką radość bo wiele przeszłam , stawiając czoła takim przypadkom jak i tu widać się udzielają
Jako konwertytka z szczęściem niewspółmiernie wielkim, w domu stworzonym własnymi rękoma życzę tym zagubionym aby znaleźli Boga i wiarę na miarę Islamu i niech usiądą w domu swym i będą szczęśliwi
Zamiast skakać po naszych grządkach (mam na myśli tę stronkę) idź człowieku tam skąd przyszedłeś i nie wtrącaj się w naszą witrynę, nikt cię tu nie zaprasza 😊